Festiwal Filmowy w Cannes

22 maja zakończył się 69. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes. Złotą Palmę zdobył film „I, Daniel Blake” w reżyserii Kena Loacha. Nagroda Grand Prix trafiła do rąk Xaviera Dolana za „It’s Only the End of the World”.

Festiwal Filmowy w Cannes
taniavolobueva / Shutterstock.com

W obu typach jurorów można mówić o niespodziance. Obraz weterana canneńskiego festiwalu (Złota Palma w 2006 roku za „Wiatr buszujący w jęczmieniu”) nie był zaliczany do głównych pretendentów do zdobycia głównej nagrody, a wyróżnienie Dolana spotkało się z krytyką dziennikarzy, którzy surowo ocenili jego najnowszy film. 27-letni Kanadyjczyk najprawdopodobniej przejdzie do historii jako festiwalowa beksa, bo – tak jak to miało miejsce na ubiegłorocznej gali wręczania nagród – reżyser rzewnie płacząc nie krył się ze swoim zawodem, że to nie on zdobył najwyższe trofeum.

Wśród kandydatów do zdobycia najcenniejszej statuetki znajdowali się między innymi Pedro Almodovar, Jim Jarmusch czy Paul Verhoeven. Po ceremonii pojawiły się skrajne opinie odnośnie do przyszłości kina i festiwalu, ale nader często pojawiały się wątpliwości czy kino wielkich reżyserów nie jest w kryzysie i czy nie czas na nowe pokolenie wybitnych twórców. Wątpliwości o tyle uzasadnione, że w ubiegłych latach filmy typowane na zwycięskie – takich reżyserów jak Gus Van Sant, Paolo Sorrentino, Jean-Luc Godard, David Cronenberg, François Ozon czy Joel i Ethan Coen przegrywały na rzecz filmów mniej uznanych twórców. Dopóki wielcy żyją, to będą kręcić; dopóty my żyjemy, będziemy oglądać. I oceniać.

Poniżej pełna lista laureatów 69. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes:

Złota Palma 2016: „I, Daniel Blake”, reż. Ken Loach

Nagroda jury: „American Honey”, reż. Andrea Arnold

Grand Prix: „It’s Only the End of the World”, reż. Xavier Dolan

Najlepszy reżyser: Olivier Assayas, „Personal Shopper”

Najlepszy scenariusz: Asghar Farhadi, „The Salesman”

Najlepszy aktor: Shahab Hosseini, „The Salesman”

Najlepsza aktorka: Jaclyn Jose, „Ma’Rosa”

Złota Kamera: „Divines”, reż. Houda Benyamina

Queer Palm (długi metraż): „Les Vies de Thérèse”, reż. Sébastien Lifshitz

Queer Palm (krótki metraż): „Gabber Lover”, reż. Anna Cazenave-Cambet

Honorową Złotą Palmę odebrał Jean-Pierre Léaud

Podobne artykuły