Jak zacząć przygodę z maratonami? – część 3

W życiu chyba każdego biegacza i każdej biegaczki pojawia się prędzej czy później myśl o maratonie. U jednych trochę szybciej, inni zaś muszą pobiegać trochę dłużej, aby dojrzeć do tej decyzji. Ta z kolei powinna zostać podjęta rozsądnie.

Kobiety biegają
Fot. Małgorzata Opala www.fotoaktywne.pl

Odnoszę wrażenie, że wiele osób trochę lekceważy ten królewski dystans. Jeżeli udało się przebiec półmaraton, to dlaczego nie miałoby się udać z maratonem. Owszem, półmaraton może być pewną wytyczną, ale trzeba wziąć pod uwagę, że to jednak dwukrotnie dłuższy dystans, a mawia się przecież – i wiele w tym prawdy – że prawdziwy maraton zaczyna się po trzydziestym kilometrze.

Myślę, że u każdej osoby, która podejmie decyzję o maratonie pojawiają się, oprócz ekscytacji, także liczne obawy. Sama pamiętam, kiedy pięć miesięcy przed moim debiutem maratońskim zaczęłam konkretne treningi (dodam, że na swoim koncie miałam już jeden półmaraton i dwuletni staż biegowy). Były wzloty i upadki. Jednego dnia byłam przekonana, że bez problemu dam radę, drugiego ciężko było mi pokonać pięć kilometrów. Ale do czego zmierzam – obawy pojawiają się i znikają, ale jeżeli zaczniemy regularnie trenować, najlepiej pod okiem trenera lub z konkretnym planem treningowym, to nie powinno się nic złego wydarzyć.

Systematyczność to słowo klucz. Bez treningów nie ma wyników i sukcesów. Na treningach często nie jest łatwo, nie zawsze jest dobra pogoda, ale każdy trening to droga do Twojego sukcesu, jakim będzie przebiegnięcie maratonu. Trudno powiedzieć, jak długo powinno się przygotowywać do takiego dystansu, bo jest to kwestia bardzo indywidualna. Na pewno trzeba to robić z głową i nie należy się nigdzie spieszyć. To, że wszyscy znajomi dookoła są już maratończykami nie musi oznaczać, że i Ty musisz. Jestem też zdania, że nie każdy musi przebiec maraton, pomimo, że panuje na to ostatnio „moda”. Są osoby, które lepiej będą czuły się na krótszych dystansach i nie ma w tym nic złego. Zanim zaczniesz przygotowania do maratonu warto zrobić podstawowe badania krwi oraz serca. EKG, echo serca to te, które mogą wykazać ewentualne czyhające zagrożenia.

Jeżeli badania nie wykryją nieprawidłowości, to z czystym sumieniem można zacząć treningi. Przygotowanie się do maratonu, to nie tylko klepanie kilometrów, choć to będzie bardzo ważne. Przynajmniej raz w tygodniu warto zrobić dłuższe wybieganie (20 km i więcej), by przyzwyczaić organizm do długiego wysiłku. Warto robić również szybsze akcenty, które zbudują Twoją wydolność. Poza tym pamiętaj o treningu ogólnorozwojowym, który wzmocni Twoje ciało i inne mięśnie, które przydadzą się podczas biegania. Mocne mięśnie brzucha i pleców to podstawa. Uzupełnieniem treningu będzie również zdrowa dieta. Szybko zauważysz, że ciężkie i tłuste jedzenie nie będzie dobrym paliwem do treningów. Organizm na pewno da o tym znać. Zadbaj o to, by dieta była odpowiednio zbilansowana i opierała się głównie na warzywach, kaszach i owocach.

Podobne artykuły