Ku perfekcji. Mężczyzna nie tylko na ekranie

Portrety psychologiczne najczęściej określaliśmy na języku polskim, opisując cechy osobowości danej postaci literackiej. Niewątpliwie oglądając filmy niejednokrotnie zastanawiamy się nad motywem postępowania bohatera, jego charakterem, dopisujemy w myślach to, co nie zostało ukazane na ekranie. Innym razem dostrzegamy zbieżności pomiędzy bohaterami różnorodnych filmów. Katalogujemy postaci: psychopaci, buntownicy, intelektualiści. Scenarzyści i reżyserzy tworząc bohatera niejednokrotnie korzystają z zasobów psychologii i psychiatrii.

Dążenie do doskonałości to temat, który co pewien czas pojawia się na szklanym ekranie. Przyjrzyjmy się więc męskim postaciom filmowym, których próby w osiągnięciu mistrzostwa w swojej pasji niejednokrotnie ocierają się o szaleństwo i manię.

Aby stać się dobrym, trzeba być niezastąpionym. A. Jones „Burnt”

Amadeusz (1984)

Arcydzieło filmowe opowiadające historię zazdrości o geniusz. Antonio Salieri (F. Murray Abraham) próbuje doścignąć tytułowego Wolfganga Amadeusza Mozarta (Tom Hulce), dzieła którego upatruje jako mistrzowskie, nieskazitelne, perfekcyjne. Nade wszystko pragnie sławy, doskonałości i nieśmiertelności poprzez stworzenie znakomitych kompozycji muzycznych. W filmie niesamowicie ukazany został kontrast pomiędzy wyrafinowanym Salierim – dobrym kompozytorem i nieokrzesanym Mozartem reprezentującym geniusz muzyczny.

Prestiż (2006)

Obraz o magii, zawiści, ambicji i zatraceniu się w dążeniu do doskonałej… iluzji. O męskiej rywalizacji, pragnieniu sławy i sukcesu, o winie oraz zawiedzionym zaufaniu. O miłości, która nie wystarcza. O obsesji. W rolach głównych Hugh Jackman, Christian Bale oraz… Christian Bale.

Whiplash (2014)

Pierwszorzędne dzieło filmowe. Przedstawia dwóch mężczyzn dążących do doskonałości: własnej i cudzej. Uczeń elitarnej szkoły muzycznej Andrew Neimann (Miles Teller) pragnie odnieść sukces i stać się jednym z najlepszych perkusistów na świecie. Kontrowersyjnymi metodami „pomaga” mu w tym jego mentor Terence Fletcher, który z kolei chce, by podopieczni przekraczali swoje granice. Wyciska z nich ostatnie poty, znieważa, szantażuje, grozi. Najciekawsza jest relacja między głównymi bohaterami: mieszanka podziwu oraz nienawiści względem siebie.

Nightcrawler (2014)

Jake Gyllenhaal ma to szczęście, iż jego twarz jest niebywale intrygująca, a do tego niezwykle plastyczna. W filmie „Nightcrawler” duże, podkrążone oczy i blada cera nadają postaci którą gra, wygląd osoby nie przy zdrowych zmysłach, a kiedy się śmieje, niejednemu przejdzie dreszcz po plecach. Jest cwany, zarabianie pieniędzy łączy z potrzebą adrenaliny. Cel uświęca środki? Według Lou Blooma – tak. Bohater ten przekracza granice, by osiągnąć sukces. W końcu staje się bezwzględny w swych działaniach. Praca dziennikarza, operatora i „łowcy” drastycznych wydarzeń w Los Angeles pochłaniają go bez reszty. Chce dotrzeć tam, gdzie nie był nikt wcześniej i uchwycić to, co nie udało się nikomu, nawet jeśli w grę wejdzie narażenie ludzkiego życia. Bezwarunkowo dąży do zrealizowania tego, co sobie zamierzył.

Bradley Cooper
Featureflash Photo Agency / Shutterstock.com

Burnt (2015)

Adam Jones (Bradley Cooper) to facet z krwi i kości, zdeterminowany by osiągnąć sukces kulinarny – otrzymać trzecią gwiazdkę Michelin. Jones jest mężczyzną z przeszłością, impulsywny, dominujący, pewny siebie, a nawet bezczelny. Po latach wraca z USA do Europy, by osiągnąć doskonałość. Podglądanie jak pod jego dłońmi powstają potrawy jest czystą przyjemnością. Adam Jones to człowiek o twardym charakterze, posiadający pasję, nieugięty, a przede wszystkim to mężczyzna, który zna się na tym, co robi i dobrze o tym wie. Jego dążenie do własnej perfekcji zbiera żniwo w postaci nadszarpniętych relacji z ludźmi, którzy dla niego pracują. Jednemu z nich powiedział: (…) brakuje ci arogancji. W mojej kuchni musisz umieć się bronić. Jones nie hamuje się przed używaniem ostrych słów, lecz również potrafi docenić, a jego pochwała w środowisku kulinarnym jest niezwykle znacząca.

Być ponad

Osiągnięcie ideału często jest niemożliwe, bowiem będąc na szczycie, zaczynamy rozumieć, że to tylko przystanek na drodze ku jeszcze lepszemu. Pot, łzy, krew i olbrzymi wysiłek towarzyszą tym, którzy uparcie dążą do celu i nie wycofują się po porażkach. Ważne, by po drodze nie skrzywdzić drugiego człowieka. Jak pokazują wyżej omówione filmy, cienka jest granica pomiędzy zdrowym rozsądkiem, a opętaniem i życiem jedynie swoimi ideami mającymi wieść ku upragnionej perfekcji.

Podobne artykuły