Lepsza codzienność. Uważność konsumencka

Na co dzień funkcjonujemy w relacji z przedmiotami. Wytwory dizajnu otaczają nas ze wszystkich stron i to one często mają decydujący wpływ na to, jak wygląda nasza codzienność. Ale za każdym przedmiotem stoi też nasz wybór. Świadomy lub mniej. I tu zwykle zaczynają się problemy. W większości staramy się konsumować z głową, ale decyzje zakupowe wciąż podejmujemy w oparciu o nawyki, lęki, prymitywne promocje. Robimy to w biegu i bez wymaganej uważności. Przecież żyjemy coraz szybciej i często łapiemy to, co podaje nam się do rąk. Oczywiście, gdyby nie było przedmiotów złych, o wątpliwej jakości, nie byłoby problemu. W idealnym świecie nie mielibyśmy okazji ani możliwości popełnienia błędu. Ale świat idealny nie jest i jako konsumenci musimy wymagać. Naprawdę warto się zaangażować.

Dizajn wokół nas

Na przeciw wychodzi Sieć Obywatelska Watchdog, której celem jest przedstawienie i popularyzacja idei oraz filozofii działań strażniczych (stałego zwracania uwagi na to, co wokół nas nie działa optymalnie). Strażnicy (watchdogi) to osoby, którym nie jest obojętne, jak wygląda nasze otoczenie. Wierzą, że przy odrobinie zaangażowania, wszyscy możemy wpływać na jego kształt. W przypadku dizajnu, poprzez refleksję nad tym, co w naszym otoczeniu działa, a co należałoby poprawić, monitorują oni rzetelność i funkcjonalność przedmiotów. Gdy wyłapią błędy, starają się doprowadzić do pozytywnych zmian.

Dizajn i projektowanie

Design, czyli dizajn użytkowy

W ramach kampanii Dbamy o lepszą codzienność zaprosiliśmy polskich projektantów do stworzenia serii przedmiotów codziennego użytku, które – poprzez swoje nieoptymalne działanie – inspirować będą do takiego namysłu na co dzień. Powstały przedmioty, które niejako wymuszają naszą uważność.

Pierwszym z nich jest dzbanek zaprojektowany przez Jana Kochańskiego. Chciałem stworzyć przedmiot, który w sposób świadomy możemy wybrać – wiedząc, że nie działa do końca dobrze i nie będzie niewidzialny. Chciałbym, aby ludzie, kupując ten dzbanek, wprowadzając do swojego życia, przypominali sobie o tym, że zawsze mogą coś zmienić, coś ulepszyć.

Kolejnym przedmiotem, przedstawionym w kampanii, jest lustro autorstwa Szpunar Studio. Naszym zadaniem było zaprojektowanie przedmiotu, który zmusza do codziennej refleksji nad tym, co wokół nas mogłoby działać lepiej. Pomyśleliśmy o lustrze jako przedmiocie, który odbija naszą twarz. Żeby zobaczyć swoje odbicie w tym lustrze, trzeba się nagimnastykować, podejść, spojrzeć pod odpowiednim kątem. Możemy wtedy zadać sobie pytanie czy jesteśmy w porządku, czy to jak działamy jest fair i czy robimy wszystko, żeby było lepiej.

Dizajn użytkowy

Dizajn użytkowy

Czy przedmioty o nieoptymalnym działaniu skłonią nas do refleksji? To bez znaczenia. W każdym razie warto zwracać uwagę na to, co wokół nas. To działania dla wspólnego dobra.

Podobne artykuły